Praktijkvoorbeelden
Studenten, onderzoekers en promovendi zitten bovenop de i-kennis van morgen. Vaak hebben zij al ervaring opgedaan met de toepassing van de nieuwste technieken. Hierdoor kunnen ze ook jouw organisatie helpen aan concrete - vaak creatieve - oplossingen. Oplossingen waar je zelf niet 1-2-3 aan denkt. Bekijk hier een aantal praktijkvoorbeelden.
Samenwerking per thema
1. Fieldlab - Verbetering inzet robots bij leger, brandweer en politie
- Wat: studenten en promovendi voeren experimenten uit in een fieldlab (het ‘Robotica Lab’). Dit gebeurt via groeps- en individuele opdrachten en hackathons.
- Partners: Ministerie van Defensie, Nationale Politie, Koninklijke Marechaussee, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, Fontys Hogescholen en Technische Universiteit Eindhoven. Soms participeert ook het bedrijfsleven.
2. Groepsopdracht - Datadashboard RVO
- Wat: studenten ontwikkelen prototype voor datakwaliteitsdashboard
- Partners: Fontys Hogeschool ICT, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), I-Partnerschap
2. Fieldlabs en kennisnetwerk - AI Labs Utrecht
- Wat: promovendi en studenten onderzoeken vraagstukken Rijk, zoals de inzet van inclusieve algoritmes
- Partners: oa. Universiteit Utrecht, Nationale Politie, I-Partnerschap
- Labs: oa. Nationaal Politielab AI, Sustainabilitylab, Medialab
3. Multidisciplinair onderzoek - Toezicht op algoritmes
- Wat: 2-jarig onderzoek naar functioneren van algoritmes en ontwikkeling van controlemiddel
- Partners: Agentschap Telecom, Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), Universiteit Utrecht, Utrecht Data School, I-Partnerschap
4. Groepsopdracht - 3D-oplossing voor bezettingsgraad gebouw
- Wat: groepsopdracht. Studenten maken de dagelijkse bezettingsgraad van Turfmarkt 147 visueel. Op basis van die data moet het ook mogelijk zijn interne verhuizingen te voorspellen.
- Partners: Ministerie van JenV en ICT-studenten Haagse Hogeschool.
1. Groepsopdracht - Deepfake video
- Wat: studenten maken een deepfake video van de hoofdcommandant van de Marechaussee. Wat zijn de huidige commerciële en open-source technieken om de video zo realistisch mogelijk te maken?
- Partners: Koninklijke Marechaussee en Hogeschool Rotterdam
2. Regiobijeenkomst - Quantumcrytografie
- Wat: Verschillende partijen willen onderzoeken hoe je quantum computers kunt inzetten op veiligheidsvraagstukken. De bijeenkomst is een eerste stap tot gezamenlijke uitwerking.
- Partners: Belastingdienst, Politie, Universiteit Twente en Centrum voor Veiligheid en Digitalisering (CVD)
3. Promotieonderzoek - I-Doctoraat voor cybersecurityprofessionals
- Wat: duale werk/promotieplekken binnen het Rijk, voor opbouw interne kennis en binden van cybersecurityprofessionals
- Partners: o.a. nationale centrum voor digitale veiligheid NCSC, rijksbrede CISO-netwerk, ministerie van Inspectie & Waterstaat, I-Doctoraatsprogramma (I-Partnerschap)
1. Fieldlab - IHH-Lab
In de Digital Society Hub (DSH)op de Zernike Campus werken onder andere DUO, Politie en RDW samen aan I-projecten. Studenten kunnen hier experimenteren, innoveren en hun eerste baan vinden in Noord-Nederland. Onderdeel van de hub is het IHH-lab. Hier werken rijksorganisaties en kennisinstellingen samen aan kennis en innovatie om de digitale informatiehuishouding bij het Rijk op orde te krijgen.
2. Onderzoek - Kennis- en curriculumontwikkeling voor IHH
Wat: onderzoeker van Hogeschool Windesheim ontwikkelt een methode waarmee je per rijksorganisatie in kaart kunt brengen wat de behoefte aan IHH-kennis is en waar de ‘gaten’ zitten.
Partners: Hogeschool Windesheim en I-Partnerschap
3. Kennisplatform - Werkconferentie Open op Orde
- Wat: ontmoeting en kennisuitwisseling - hoe kunnen onderwijs en rijksorganisaties samen de informatiehuishouding van het Rijk verbeteren?
- Partners: regeringscommissaris Informatiehuishouding, diverse hogescholen, universiteiten en mbo-opleidingen, diverse rijksorganisaties, I-Partnerschap
4. Onderzoek - Bias in algoritmen
- Wat: onderzoek naar de manier waarop algoritmen tot stand komen, hoe je bias detecteert en waar beslissingen op gebaseerd worden. En: hoe je waarborgt dat deze beslissingen voldoen aan de geldende wetten en regels.
- Partners: Hogeschool Windesheim, Toeslagen (Belastingdienst) en I-Partnerschap
1. Fieldlab - DITLab blockchain
- Wat: gezamenlijk onderzoek in DIT-Lab (Discover Innovations of Tomorrow) - hoe blockchain kan helpen bij regie op digitale identiteit
- Partners: Hanzehogeschool Groningen, Dienst UItvoering Onderwijs (DUO), I-Partnerschap
1. Groepsopdracht - Ontwikkeling virtuele assistent
- Wat: Software Development studenten van mboRijnland ontwikkelen een virtuele assistent die ambtenaren helpt bij het opslaan en vinden van documenten. Wat moet je waar bewaren en wat kan weg?
- Partners: Ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK Transparant, programma voor verbetering informatiehuishouding bij het ministerie) en mboRijnland
2. Groepsopdracht - Nieuwe features voor rijksbrede applicatie
- Wat: toekomstige software engineers van de Hogeschool Leiden herontwerpen verouderde, rijksbrede app waarin je afkortingen kunt opzoeken.
- Partners: P-Direkt en Hogeschool Leiden
1. Innovatiepartners - DigID makkelijker voor ouderen
- Wat: Fontys Hogeschool ICT werkt structureel samen met de Sociale Verzekeringsbank aan innovatie. Zo maakten studenten DigID toegankelijker voor ouderen.
- Partners: Sociale Verzekeringsbank (SVB), Fontys Hogeschool ICT en I-Partnerschap. De SVB neemt ook deel aan het kennisplatform van Fontys, samen met studenten en andere opdrachtgevers.
2. Samenwerking met Digicampus - nieuwe kennis opdoen en breed delen
- Wat: krachten bundelen en samen met overheid, onderwijs en bedrijven werken aan innovatie en goede digitale publieke dienstverlening
- Partners: Digicampus (initiatief van TU Delft, Logius, ICTU en Nederland ICT) en I-Partnerschap werken allebei onder de vlag van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties