Impactvol werken aan de overheid van nu en morgen. Daar is ODI voor. Onze focus ligt op de digitale versnelling van de overheid. Met verschillende ODI-merken hebben wij de benodigde kennis én realisatiekracht in huis om de overheid te helpen bij complexe digitaliseringsvraagstukken. De thema’s waar wij ons mee bezighouden zijn: digitale weerbaarheid, AI, netwerksamenwerking, ambtelijk en digitaal vakmanschap en innovatieve en lerende overheid.

We bieden een unieke combinatie van expertise op het gebied van organisatie, digitalisering en innovatie. ODI heeft 700 medewerkers in vaste dienst en een netwerk van 800 overheidsambtenaren die incidenteel worden ingezet. Dit zorgt dat we snel kunnen opschalen bij complexe en urgente opgaven.
Voor wie werken we? Alle departementen, maar ook interbestuurlijke partijen. Zo maken we onder andere de vloot van de Rijksrederij digitaal veiliger en weerbaarder, schrijven we een innovatieadvies voor Gemeente Utrecht en bouwen we aan een inclusieve digitale toekomst door discriminatie in algoritmes tegen te gaan. Altijd met het hart van een collega ambtenaar en de frisse blik van een buitenstaander.
Onze aanpak
De combinatie van strategische denkkracht en praktische realisatie maakt ODI een waardevolle partner voor elke overheidsorganisatie. We spelen als uitvoeringsorganisatie een sleutelrol in rijksbrede beleidsagenda’s, zoals I-Strategie Rijk (CIO Rijk), Open Overheid en Werk aan Uitvoering.
Hoe we dat doen? Door per klantopgave altijd een passende oplossing te bieden met als doel blijvende impact. Bijvoorbeeld door:
- Tijdelijke versterking: Het inzetten van experts en interim-professionals op strategische posities binnen overheidsorganisaties.
- Uitvoeren van programma’s: Het realiseren van concrete programma’s en digitale producten die bijdragen aan de ambities van de opdrachtgever.
- Onderzoek & advies: Teams werken naar een eindproduct toe, zoals een rapport of advies voor de opdrachtgever.
- Ontwikkeling: Opleiden van medewerkers via onder andere opleidingen, training of coaching.