Erik Fledderus over oplossingen vanuit het onderwijs op I-vraagstukken

I-Partnerschap maakte een serie korte video’s over actuele digitaliseringsvragen bij de Rijksoverheid, waar het onderwijs oplossingen voor kan bieden.

In deel 2 vertelt lector Erik Fledderus van Lectoraat Digital Business & Society Windesheim: ‘We doen praktijkgericht onderzoek naar de publieke omgeving, bijvoorbeeld datagedreven werken en informatiehuishouding. We kijken daarbij niet alleen naar de techniek, maar ook naar de manier waarop: waarden als privacy, een veilige werkomgeving en andere ethische vraagstukken.’

Erik Fledderus

Het lectoraat heeft daarbij twee doelen voor ogen: ‘We nemen rijksorganisaties bij de hand hoe techniek ze in de dagelijkse praktijk verder kan helpen. Tegelijk willen we dat je als organisatie en I-professional zelf nadenkt hoe je die techniek goed kunt toepassen. Zo word je een mondige sparringspartner.’

Hoe komt zo’n samenwerking tot stand? I-Partnerschap brengt de I-vraagstukken bij rijksorganisaties in kaart en zoekt vervolgens naar een onderwijspartner met een onderzoeksagenda die aansluit op het vraagstuk. Zoals Windesheim bijvoorbeeld. Erik: ‘We beginnen altijd bij het onderwerp, bijvoorbeeld AI op een verantwoorde manier gebruiken. Welke vragen spelen daar? Dan zoek ik daar passende lectoraten bij en gaan we in gesprek om de vraagstukken verder te verkennen. Dat kan heel verrassend zijn: van ‘Oh, zitten ze daar mee?’ tot ‘Zijn jullie al zover?’ Zo ontstaat een verrijkte gezamenlijke onderzoeksagenda.’

Ook op zoek naar antwoorden? Neem contact op met I-Partnerschap: i-partnerschap@rijksoverheid.nl