De grootste doelgroep van de overheid
Ga de samenwerking aan met een mbo-opleiding en/of een ROC. Dit brengt de overheid dichterbij nieuwe werknemers en verbetert de dienstverlening voor een grote groep burgers.
Toen Arnoud van Breukelen vier jaar geleden instroomde in het mbo-onderwijs, nam hij zijn ervaringen uit het bedrijfsleven mee. Dat kon dankzij de hybride onderwijsvorm die veel mbo-opleidingen hanteren. Studenten werken dan in kleine groepjes aan opdrachten, die ook echt uit het bedrijfsleven komen. Arnoud zegt: “Mijn studenten vinden het geweldig om echte vraagstukken aan te pakken. Ze doen dat veel liever dan oplossingen bedenken voor fictieve diensten of producten.”

Een opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voor studenten van mboRijnland resulteerde in een applicatie die daadwerkelijk wordt gebruikt in de organisatie. BZK vroeg ze om na te denken over een oplossing voor het bewaren of weggooien van documenten. Dit in het kader van een betere informatiehuishouding; wat je niet bewaart hoef je ook niet te beveiligen en/of openbaar te maken.
Zestig mbo’ers kwamen met meerdere oplossingen. Deze jonge mensen staan midden in de digitale samenleving en komen daardoor soms tot heel verrassende en praktische oplossingen. Het resultaat was een ‘document Tinder’, een applicatie waarmee ambtenaren kunnen inschatten of ze een bestand moeten bewaren of niet. Swipe links voor behouden, swipe rechts voor weggooien. “Mijn studenten leren met dit soort opdrachten twee keer zo veel als van mij in mijn theoretische lessen.” Met gepaste trots vertelt de docent dat BZK vervolgens twee stageplekken creëerde voor de bouw van de applicatie. “De stagiairs hebben zichzelf de programmeertaal aangeleerd die nodig was voor het werk. Daar had ik binnen mijn lesschema nooit opdracht voor kunnen geven.”
Een mbo’er heeft naast een praktische inslag nog een andere, heel belangrijke eigenschap. Mensen met dit opleidingsniveau zijn de grootste doelgroep van de dienstverlening van de overheid. “Door mbo’ers in huis te halen, kom je ook dichter bij de burger die je probeert te bereiken. Dan heb je dus het potentieel bij de hand om passender dienstverlening te ontwikkelen.”
Veel jongeren willen werk dat zinvol is en bijdraagt aan de samenleving. Overheidsorganisaties kunnen zich dus als uniek leerbedrijf ontwikkelen. “Adopteer een mbo of een ROC,” zegt Arnoud. “Ga lokaal of regionaal relaties aan met docenten die dit voor hun studenten willen. Bedenk opdrachten. Ontwikkel een keuzedeel als onderdeel van een mbo-opleiding. De mogelijkheden zijn eindeloos.”
Meer weten over de doelgroep mbo’ers? Download dan het magazine ‘Aan de slag met nieuw I-Talent’.