Samen optrekken met IT-onderwijs brengt P-Direkt verder

Meer werkgeluk op de hybride werkvloer, een afkortingenapp in een nieuwe jas en gestructureerde data-analyse van vacatureteksten. Voor P-Direkt, HR-dienstverlener van de Rijksoverheid, is het de veelbelovende opbrengst van drie concrete onderzoeksopdrachten, de samenwerking met drie hogescholen en ruim veertig IT-studenten. I-Partnerschap Rijk-Hoger Onderwijs bracht de partijen samen en helpt mee aan het opbouwen van een blijvende band.

Het is eind januari als zes studentengroepen licht gespannen, maar toch professioneel het eindresultaat van hun opdracht presenteren aan docenten en het Innovatielab van P-Direkt. Vanuit de Hogeschool Leiden hebben tweedejaars studenten Software Engineering zich de vijf maanden ervoor in vier groepen gebogen over het verbeteren van de afkortingenapp AfkoRijk, waar je de betekenis kunt opzoeken van de vele afkortingen binnen de Rijksoverheid. Gebruiksvriendelijk, veilig én eenvoudig te beheren, was de wens. Twee groepen studenten Innovative Development van de Haagse Hogeschool doken in een heel ander vraagstuk, namelijk de ideale hybride werkplek van de toekomst. Daarbij waren ze vrij in de invulling en aanpak van hun opdracht.

Social drink en kantoor in 3D

Voor student Jay Klos lag zijn deelname aan de hybride werkplek voor de hand: ‘Iets voor de Rijksoverheid kunnen doen, is altijd al een ambitie geweest. Hybride onderwijs krijgen vond ik zelf niet super, dus wilde ik graag bijdragen aan het verbeteren van hybride werken.’ De oplossing lag niet in een overzichtelijk informatieplatform, zoals de groep in eerste instantie voor ogen had. Na onderzoek bij medewerkers van P-Direkt en andere rijkscollega’s bleek het gebrek aan sociaal contact en teamsfeer het grootste pijnpunt. En dus bedacht zijn team de website Social Drink. ‘Zo kan een militair bijvoorbeeld in contact komen met een collega op kantoor, omdat ze allebei van schaken houden of met elkaar willen praten over samenwerking.’

Iver Willems gooide het met zijn team over een andere boeg. Ze ontwierpen een virtueel 3D-kantoor waar collega’s samenkomen om te overleggen of een kopje koffie te drinken: ‘Je doet mee aan een videogesprek, waarbij het lijkt alsof je ook echt met je collega’s aan tafel zit te praten. Het doel van onze oplossing was om zo dicht mogelijk bij de realiteit te komen en ik denk dat we dat redelijk voor elkaar hebben gekregen.’ Wat heeft P-Direkt aan beide oplossingen? Jay: ‘Als de Rijksoverheid hybride werken echt als standaard gaat invoeren, dan zijn er tools nodig om de teamspirit hoog te houden.’ De studenten mogen beide oplossingen op 11 maart dan ook komen presenteren in een overleg over hybride werken binnen het Rijk.

Vroegtijdig kennismaken met talent

Wat is het idee achter de samenwerking? Floor Kloosterman, clustermanager bij P-Direkt: ‘We vinden het belangrijk om samen op te trekken met het hoger onderwijs met hulp van I-Partnerschap. Zo krijgen we nieuwe inzichten en laten we nieuw talent vroegtijdig kennismaken met het gave werk dat we hier doen, op het snijvlak van HR en IT.’ Een voordeel van werken met IT-studenten is volgens docent Software Engineering Floris Admiraal van de Hogeschool Leiden dat ze ’open staan voor nieuwe technologie en die redelijk zelfstandig toe kunnen passen, ook als tweedejaars. Omgekeerd zijn studenten extra gemotiveerd wanneer ze voor een opdrachtgever werken: het is de grotemensenwereld, het gaat echt ergens over en ze krijgen concrete feedback vanuit de praktijk.’

De opdracht van P-Direkt past ook goed in het onderwijsprogramma, vertelt Sebastiaan Rieter, docent Software Engineering aan de Haagse Hogeschool. Studenten kiezen welke innovatieve challenge van welke opdrachtgever ze willen oppakken: ‘Als hogeschool wil je dat ze zelf aan het roer staan van hun opleiding en bepalen wat hen het beste ligt. Dat levert betere en innovatieve IT’ers op.’

Goede feedback

Bij de vier presentaties van de nieuwe AfkoRijk duikt productowner Richard van Mierlo van P-Direkt al snel de diepte in met zijn vragen aan de studenten. Krijgt een beheerder een waarschuwing als hij op het punt staat iets weg te gooien? Hoe is de afkortingenquiz gemaakt? Om daar direct tevreden aan toe te voegen: ‘Het is een goed teken dat we het nu over details hebben: dat betekent dat de basis goed op orde is!’ Hij is ook blij dat de studenten zijn feedback bij eerdere reviews duidelijk hebben opgepakt.

Van die feedback hebben ze veel geleerd, zeggen Niels Mooren en Luuk Bartels. Ze werkten allebei in een andere groep aan de afkortingenapp. Luuk: ‘Je denkt dat je aan alles gedacht hebt, maar bij de tussentijdse besprekingen merk je dan: o nee, toch niet.’ Vooral het blijven denken vanuit de gebruiker is een leerpunt geweest, zegt Niels: ‘Je moet niet in de techniek blijven hangen.’ De betrokkenheid van P-Direkt bij de opdracht hebben ze erg gewaardeerd: een organisatie die actief meedenkt en tips vanuit de praktijk geeft. Kijkend naar het resultaat vinden ze het vooral ‘gaaf dat we dit zelf hebben gemaakt en dat het meteen gebruikt kan worden!’ Ze zijn bijvoorbeeld best trots op de beheerdersfunctie waarmee je nieuwe afkortingen kunt toevoegen en ook op het inloggen met een QR-code. Hun tip voor een volgende samenwerking? ‘Er is zoveel praktijkkennis bij de Rijksoverheid. Het zou leuk zijn als een developer bijvoorbeeld een keer komt vertellen over zijn werk en werkwijze.’

Groots dromen

Ook P-Direkt is enthousiast over de opbrengst van beide groepsopdrachten. ‘De samenwerking met I-Partnerschap en de hogescholen is supergoed bevallen’, constateert Milou Schelling, coördinator van het Innovatielab. ‘De frisse blikken van de studenten zijn heel waardevol. Voorop stond het opdoen van inspiratie, van elkaar leren en de studenten kennis te laten maken met de Rijksoverheid. Het heeft al onze verwachtingen overtroffen en we gaan dit zeker vaker opzetten.’ Het idee is om voor de verdere ontwikkeling van de afkortingenapp een stageplaats te maken. Ook broeden ze al op een mooie vervolgopdracht, met een nieuwe groep studenten. En de bedachte tools om prettig hybride te kunnen werken? Milou: ‘Experimenteren en groots dromen stelt ons straks in staat om de beste dingen eruit te pikken en echt te gaan gebruiken.’

Groepsopdracht Hogeschool Leiden

Vraag: ontwikkel een nieuwe applicatie voor de app AfkoRijk

Tim Dekkers, Innovatielab P-Direkt: ‘Ons motto was ‘verras ons’ en dat hebben ze gedaan! Elke groep had een totaal eigen aanpak en kwam met unieke features. Een sterke layout bijvoorbeeld, een kopje ‘nieuw toegevoegd’, een extra zoekfunctie of een sterke game. Heel leuk om te zien hoe enthousiast iedereen was. Het was dan ook lastig om het winnende ontwerp te kiezen, maar dat is wel gelukt. Met dit product gaan we ook echt aan de slag.’

Groepsopdracht Haagse Hogeschool

Vraag: hoe ziet de hybride werkplek van de toekomst eruit?

Milou Schelling, coördinator Innovatielab P-Direkt: ‘Het eerste team richtte een virtual office in. Vanuit huis kunnen werknemers in deze virtuele ruimte rondlopen en gebruik maken van brainstormruimtes of vergaderzalen. Ook is er een informele ruimte om elkaar te ontmoeten. Het tweede team heeft zich gericht op het bevorderen van informeel contact tussen collega’s met hun online ‘social drink’. Via deze website geef je aan wanneer je beschikbaar bent en wat je hobby’s zijn. Daar komt dan een match uit. Zo komt het praatje bij het koffiezetapparaat op een digitale manier terug!’

Groepsopdracht Hogeschool Rotterdam (minor Data Engineering)

Vraag: hoe krijgen we toegang tot de data van vacatures op Werken voor Nederland?

Chaïm van Toledo, tekstdata-analist bij het Analytics Lab van P-Direkt: ‘We zochten naar rechtstreekse toegang tot de vacatureteksten op Werken voor Nederland. Natuurlijk kan iedereen die zien, maar om ze efficiënt te analyseren is er een continue ‘pipeline’ nodig naar deze bulk aan data. Daarmee kunnen we bijvoorbeeld onderzoeken welke competenties veel gevraagd worden. Er was veel animo voor deze studentenopdracht en er zijn daarom twee studentengroepen mee aan de slag gegaan. En het is hen gelukt! In een demo heb ik hun oplossingen kunnen bekijken.’