De Informatie Academie werkt aan een slimme assistent die je helpt om de juiste opleiding te vinden in het I-domein binnen de Rijksoverheid. Er zijn zóveel opleidingen, verspreid over zóveel organisaties, dat een wegwijzer hard nodig is. De Informatie Academie pakt als regieorganisatie de handschoen op: orde in de chaos.
Hoe zorgen we dat ambtenaren het best passende opleidingsaanbod krijgen binnen de rijksoverheid? En hoe kunnen zij de opleidingen vinden die ze nodig hebben? Aanbod is er genoeg, van informatiehuishouding tot meer specialistische I(T)-opleidingen.
De Informatie Academie heeft onlangs de eerste versie van een slimme assistent gepresenteerd die rijkscollega’s helpt bij het vinden van de juiste opleiding of cursus. Maak kennis met chatbot Ally! Tijdens de demonstratie heeft de ontwikkelaar laten zien dat Ally nu al op basis van eenvoudige vragen richting kan geven aan ambtenaren die op zoek zijn passende opleidingen. Belangrijk daarbij is dat de handelingen van de chatbox geen ‘black box’ zijn, maar inzichtelijk en herleidbaar. De volgende stap is dat deze robot wordt gevoed met de juiste en kwalitatief goede data.
Veel vragen
Je vraagt je misschien af, wat is nu eigenlijk de noodzaak van deze nieuwe tool? Maar eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: als we als overheid de burgers goed willen bedienen, zijn de juiste kennis en vaardigheden op het gebied van Informatiehuishouding cruciaal. Daarvoor hebben we goede opgeleide IT’ers nodig en die moeten we op de best mogelijke manier faciliteren in hun kennisontwikkeling.
Vanuit de aanbieders van opleidingen waren er veel vragen bij de presentatie. Vragen over hoe slim Ally gaat worden. Maar ook: kan Ally ‘outside the box’ denken? Of gekoppeld worden aan functieprofielen?
Allemaal vragen die de komende maanden beantwoord zullen worden bij de verdere ontwikkeling.