Hoe kan AI coaching versterken? Dat was de centrale vraag van de kennissessie van InterCoach op dinsdag 21 mei. Een onderwerp dat voor velen nog nieuw terrein is, maar dat inmiddels volop in ontwikkeling is - en met potentie om het coachvak fundamenteel te veranderen. Remco Draijer (Rijks ICT Gilde) en coach Nina Bakker (coach bij InterCoach) namen de deelnemers mee in de mogelijkheden, risico’s en nog te verkennen vraagstukken rond coachen en AI.

Van schaakbord tot zelfreflectie

Remco Draijer trapte af met een inleiding over AI. Wat is AI precies, hoe kan het zich zo razendsnel ontwikkelen, welke risico’s brengt het met zich mee en wat zijn implicaties voor de samenleving? Elke minuut worden er miljoenen e-mails verstuurd, duizenden TikTok- en YouTube-video's bekeken, en miljarden datapunten gegenereerd via bijvoorbeeld smartwatches - allemaal ingrediënten waar AI van leert. Inmiddels maken honderden miljoenen mensen wereldwijd gebruik van AI-technologieën die enkele jaren geleden nog sciencefiction leken.

Coach Nina Bakker – werkzaam bij de Academie van de Immigratie- en Naturalisatiedienst– liet vervolgens zien hoe zij AI gebruikt. Met behulp van een AI-book (via een Whatsapp dialoog) gebaseerd op coachingsliteratuur bereidt zij zich voor op gesprekken, reflecteert ze op haar aanpak en verdiept ze haar eigen leerproces, door bijvoorbeeld gebruik te maken door AI aanbevolen oefeningen, gericht op specifieke coachthema’s. De technologie fungeert voor haar als een slimme en altijd beschikbare sparringpartner - mits zorgvuldig gebruikt en met aandacht voor privacy (via privé mobiel).

Wat AI concreet kan betekenen voor coaching

Tijdens de sessie ontstond een levendig gesprek over de mogelijkheden van AI binnen coaching. Vooral toepassingen die coaches en coachees direct ondersteunen, spreken tot de verbeelding. Denk onder andere aan:

  • Voorbereiding en reflectie: AI helpt om gedachten te ordenen, thema's te verkennen en vragen voor te bereiden.
  • Sparringpartner bij casussen: AI kan als tool worden gebruikt voor reflectie en zelfs feedback geven op bijvoorbeeld gespreksstijl.
  • Nieuwe perspectieven: AI brengt onverwachte invalshoeken en helpt blinde vlekken zichtbaar te maken.
  • Handig en efficiënt: AI tools kunnen automatisch samenvattingen van sessies maken.


Deze technologie kan helpen om nieuwe perspectieven te ontdekken, processen te versnellen en het vak te verdiepen - zolang coaches de menselijke maat voorop blijven stellen. De waarde van menselijke interactie en het inzetten van intuïtie in coaching is niet te onderschatten.

Voorzichtig én nieuwsgierig verder

De sessie maakte duidelijk dat er veel enthousiasme is om te experimenteren, maar dat er soms ook nog wat huiver is. En met terechte vragen over ethiek, betrouwbaarheid en privacy. Binnen de Rijksoverheid gelden daarom strikte kaders: alleen goedgekeurde AI-toepassingen zijn toegestaan voor werkgerelateerd gebruik.

Toch is het potentieel groot. Daarom verkennen InterCoach en het Rijks ICT Gilde nu samen hoe AI verantwoord en betekenisvol kan worden ingezet in coaching. In samenwerking starten zij een pilot waarin coaches ervaring kunnen opdoen met AI-tools als sparringpartner, ondersteuner en reflectie-instrument. Ook wordt ChatGPT ingezet tijdens een volgende intervisieronde - niet als vervanger, maar als bron van nieuwe input.