Podcast Innovatie Deep Dive #3

Aflevering 3 van de podcast Innovatie Deep Dive van Innoveren met Impact.

Podcast Innovatie Deep Dive #3

Verteller: Je luistert naar de podcast innovatie Deep Dive van innoveren met impact. Nieuwe technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Wij willen ontdekken wat de nieuwste trend zijn op het gebied van innovatie en welke van deze trends goed toepasbaar zijn binnen de overheid. Een twintigtal innovatie professionals van de Rijksoverheid bezoeken je voor Europa's grootste technologieconferentie The Next Web in Amsterdam. Wat is hun ervaring en waar zijn ze door geïnspireerd? Deze en andere prikkelende onderwerpen onderzoeken Diederik van Leeuwen en Mark Dierkes van Innoveren met impact in zes vraaggesprekken. Ik zou zeggen: duik met ons mee.


Diederik: Welkom bij de podcast aflevering over cultuur. Ja, er was gisteren een mooi gesprek over leiderschap, Mark.

Mark: Toch wel hè. Ik heb ervan genoten, maar wat verstaan we eigenlijk onder cultuur nu?

Diederik: Ja, onder cultuur? Cultuur? Ja, kijk het lijkt een zachte factor, maar hij blijkt dus keihard van belang te zijn voor succes voor innovatie. En dat wordt nog weleens  onderschat. Kijk, bij cultuur gaat het niet alleen over sfeer creëren. Dat wordt vaak onder cultuur verstaan, maar het gaat ook over dezelfde taal spreken. Het gaat ook over samenwerken. Het gaat ook de setting te creëren waarin een innovatie goed kan landen. Dus we gaan ook kijken hoe we dat een beetje hard kunnen maken in dit gesprek.

Mark: En gaan we dan ook nog samenwerken?

Diederik: Zeker, maar niet alleen intern, maar ook met de markt. En daarvoor zijn we hier natuurlijk op The Next Web, om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Mark: Ik wens je veel plezier met het gesprek.

Diederik: Gaat zeker lukken. Welkom bij de podcastaflevering en het onderwerp van vandaag is cultuur. Ik heb een hele bijzondere locatie. Dat kan je als luisteraar niet zien, maar we staan hier op een mooie salonboot. Vanochtend hier met zijn allen op aangevaren naar The Next Web en wij drijven nu in rustig vaarwater, maar waar het gesprek ons gaat brengen, dat weten we niet. Aan tafel drie collega's. Charlotte van der Laag, Sam Vermeulen en Milou Schelling. En jullie gaan jezelf even voorstellen. En de luisteraar wil natuurlijk weten: wat heb je met innovatie? Wat heb je thuis gezegd wat je gaat doen? We zijn allemaal reuze benieuwd hoe jullie dat allemaal in het dagelijks leven verweven met je werk. Dus Milou wil jij beginnen?


Milou: Jazeker Diederik, dank je wel. Ik ben Milou Schelling. Ik ben coördinator van het InnovatieLab van O&P Rijk. O&P staat voor Organisatie en Personeel Rijk. Nieuwe organisatie, eigenlijk de nieuwe HR-dienstverlener van de Rijksoverheid. Wat heb ik met innovatie? Nou ja, ik ben coördinator van een innovatieteam maar daarnaast heb ik ook de opleiding innovatiemanagement gevolgd afgelopen jaar.


Diederik: En geslaagd en het certificaat behaald, heel goed.


Milou: Precies, niet geheel onbelangrijk natuurlijk. En eigenlijk ook gewoon wel een innovator denk ik, in hart en nieren.


Diederik: Leuk, ja. Over trouwens certificaten gesproken: ik zag gisteren een heel leuk Zweedse startup bedrijf die op een blokchainmanier, maar ook met bewegende animaties een soort certified certificaat kan maken. Dus daar gaan we nog wel wat mee doen en die kan je dan ook aan je LinkedInprofiel hangen. Dus dat lijkt ons wel wat toch?


Milou: Ontzettend gaaf. De NFT-wereld kan ook niet aan ons voorbijgaan.


Diederik: Nee, zeker niet. Dus dat gaan we zeker doen. Sam, jullie waren trouwens oud- of oud-collega's, maar jullie zaten in hetzelfde team toch?


Milou: Dat klopt inderdaad.


Diederik: Heb je een transfer gedaan?


Sam: Ja, klopt. Ik werkte inderdaad eerst ook voor Organisatie en Personeel Rijk. En  inmiddels werk ik CIO Rijk. Waarvoor de I staat voor Information, dus niet voor Innovation helaas, maar voor Information. Nog niet. En dat is mijn link met innovatie,  dat ik mij daar bezighoud met het dossier markt en innovatie.


Diederik: En jouw drive om hier te zijn bij The Next Web?


Sam: Ja, uiteraard het innovatiedomein natuurlijk, samenwerking met de markt. Er zijn hier genoeg startups, genoeg corporates om mee in gesprek te gaan, om mee te netwerken. Dat vooral, dat is de voornaamste reden.


Diederik: En we zeggen wel: de I is nog niet innovatie, maar de CIO heeft wel nu een formele rol bij technologische innovatie gekregen. Met een, wat was dat? Onder Knops is dat nog vastgelegd dat alle departementale CIO's daar nu wel een formele taak in gaan krijgen. Maar ja, daar gaan we het nog wel over hebben, want technologische innovatie, ik kijk ook even naar jou, Charlotte. Dat is één, maar  sociale innovatie en het laten landen in een goede cultuur, dat is twee of drie.


Charlotte: Ja, nou alles in een. Ik werk voor I-Interim Rijk.

Diederik: Ja, daar zijn wij collega's.

Charlotte: En daar zijn we als strategisch adviseur in ieder geval collega's. En inderdaad bezig met van hoe kunnen we nou innovatie binnen de Rijksoverheid stimuleren? En dat gaat vaak juist ook om de mensen en om de cultuur. En wat maakt dat we daadwerkelijk waarde toevoegen met innovatie? Dus ik kijk altijd een beetje naar de zachte kant ervan en probeer de techniek te verbinden met het menselijke.


Diederik: Ja, heel mooi. En wat heb jij thuis verteld wat je ging doen hier?


Charlotte: Nou ik zei: ik ga natuurlijk even naar de overkant, want ik woon in Amsterdam. Dus naar de overkant van het IJ. Om eigenlijk inspiratie op te doen en ook te kijken van hoe kunnen wij als overheid nou verbinden met al die startups met die grote Techbedrijven? Om echt die maatschappelijke opgave die we nu hebben, om daar over na te denken, want ik denk dat we elkaar nodig hebben. We moeten met elkaar samenwerken.


Diederik: En hoe mooi dat wij in jouw achtertuin dit event hebben toch?

Charlotte: Ja, dat is te gek. Voor mij een thuiswedstrijd. Ik heb jullie een mooie fietstocht gegeven gisteren.

Diederik: Ja, zeker. Het viel op hoe mooi zelfs het industrieterrein aan de overkant is. Hartstikke goed. Ja, voor jullie is het alle drie de eerste keer op The Next Web. Ik  was wel benieuwd, wat was eerste indruk? Sam, kun jij ons er iets over vertellen?


Sam: Ja, zeker. Het ziet er super gaaf uit, heel mooi terrein, met allemaal foodtrucks.

Diederik: Een beetje festivalachtig is het eigenlijk hè?

Sam: Ja, echt een festivalidee, absoluut. Heel veel verschillende sprekers, goede sprekers ook. Echt een mooi programma. Dus ik ben eigenlijk wel heel positief verrast.

Diederik: Verrast?

Sam: Ja, absoluut. Het is natuurlijk de eerste keer dat ik er ben.


Diederik: Heb je al een soort takeaway dat je zegt van nou, dat had ik echt niet zien aankomen, die ga ik wel meenemen naar mijn werk?


Sam: We komen daar vast straks ook nog op terug, maar wat ik wel mooi vond, is dat ze ook de concrete adviesvraag van: als je een kantoor binnenloopt, dan moet je eigenlijk al weten van nou, wie werkt hier? Wat zijn de kernwaarden? Waarvoor sta je? En dat vind ik wel mooi, want op dit moment is de werkplek nog redelijk, nou ja, dat had ieder kantoor kunnen zijn. Als je er binnenkomt zou je niet zeggen van o Sam, jij werkt voor CIO Rijk. En dat moet anders.


Diederik: En waar zit hem dat, denk jij? Denkt ieder departement dat het wel duidelijk is waar ze voor opgericht zijn of zo? Waarom hebben we dat niet?


Sam: Ja, het is toch een beetje standaard meubilair. Ook al met het idee van flexwerkplekken. Je hebt geen vaste werkplek natuurlijk, helemaal in het hybride werken. Wat natuurlijk erg goed is, maar je staat ook ergens voor als organisatie. Dus waarom zou je daar niet trots op zijn en dat niet laten zien?


Diederik: Nou ja, veel Rijksorganisaties zijn natuurlijk opgericht op basis van een bepaalde kerntaak of een wet, een wettelijke taak. Zou dat Charlotte, dan ook de reden zijn dat we eigenlijk… Het is normaal be good and talent. Dat doen bedrijven natuurlijk heel duidelijk. Wat je ook zegt Sam, dus die kernwaarden. Nou daar hangen we veel waarde aan, terecht. Maar ja, het is niet dat jij zegt inderdaad Sam van je komt binnen en je hebt meteen het gevoel. Want het kan any department zijn als je ergens binnenloopt.


Charlotte: Dat is het, het is eigenlijk een beetje anoniem op heel veel plekken.


Diederik: Behalve misschien bij Defensie, waar jij veel zit.


Charlotte: Nou daar hangt wel het een en ander.

Diederik: Daar zie je ze natuurlijk ook wel rondlopen in uniform, dat doet wel iets ook.


Charlotte: Ja, dat doet zeker ook wat met de cultuur, maar ik denk wel dat het inderdaad misschien ook eigen is dat we het een beetje anonimiseren. En ik denk dat we meer dingen mogen toe-eigenen. De successen en vaak hoor je natuurlijk in de media ook wat dingen die minder goed gaan. Maar ik denk dat het juist goed is om dingen te vieren op het moment dat het ook goed gaat. Dus we mogen denk ik zichtbaarder zijn. Dus ik denk dat het een goede takeaway is. De andere takeaway die ik had van de eerste dag, is dat timing is everything. Dus je kan heel creatief zijn met zijn allen, maar als je niet op het juiste moment de juiste dingen op de markt of juist de oplossing bij de mensen brengt, dan werkt het soms niet of vaak niet. Dus ik denk dat dat echt wel een goede is om over na te denken. Dus je kan nog zo'n goed idee hebben, als de markt en de wereld er niet klaar voor is, dan gaat het niet werken.


Diederik: Ja, we worden natuurlijk als Rijksoverheid vaak politiek gedreven. Dus dan is de urgentie hoog, maar de oplossing is nog niet daar. Dus dan missen we natuurlijk vaak juist die juiste match met de timing. En dan duurt het natuurlijk vaak ook nog wel lang voordat de oplossing gevonden wordt of uitgerold. Dat is lastig hè, Milou?


Milou: Met name wat ik wel interessant daarin vond, is dat timing is zeker cruciaal, maar wat ik ook echt heb gehoord, is dat ze wel zeiden: durf ook wel te beginnen en nieuwe technologieën aan te pakken. Dan hoef je nog niet meteen te implementeren,  maar ga het verkennen. Zet mensen op een plek om te onderzoeken wat er kan en kijk naar hoe kun je die mensen ook opleiden alvast een beetje? Wees gewoon voorbereid op wat er gaat komen. Dus ineens als ik Charlotte dar zo hoor zeggen, denk ik: timing is everything, maar durf ook misschien op tijd te beginnen.


Diederik: Ja, dat is heel goed. Nou over timing gesproken: er beginnen allerlei havengeluiden om ons heen plaats te vinden. Dat geeft ook de luisteraar misschien een beetje een beeld waar wij liggen. Mensen, als jullie het konden zien, dan was je alleen maar jaloers, want we hebben het goed voor elkaar hier. Eerste indruk van het festival nog, Milou?


Milou: Eerste indruk, even denken. Nou ja, festivalsfeer is al genoemd. Ik denk vooral ook die energie van al die jonge, met name toch ook wel jonge techneuten, mensen die nou gewoon enthousiast zijn over innovatie en dat graag willen delen. Ook een beetje het kleurgebruik. Ik heb een presentatie gezien over dat we misschien soms iets te veel in een soort futuristische wereld zitten en daar worden… Alles is blauw en paars, maar het spreekt wel aan.


Diederik: De kleuren van The Next Web waren ook blauw en paars toevallig.


Milou: Daarom, dus dat is wel iets moois.


Diederik: We hebben een innovation tour ook nog gedaan ter voorbereiding in het Rijksmuseum. We hebben ook veel geleerd over kleuren en mooi dat de oude meesters al diepte wisten te brengen. En die waren ook heel innovatief, maar wij weten dus dat er altijd aan het eind van die tunnel een lichtpuntje moet zijn, want dan zie je de diepte. Dat is ook wel weer hoopgevend, toch? Dat eindpuntje in het zicht houden. Hartstikke goed. Ik noemde het net een festival, maar dat heeft ook alles te maken met het mooie weer, de boot, de sfeer daar buiten. Maar we zijn hier wel degelijk getrakteerd op heel wat inhoud. Zowel natuurlijk met allerlei startups, stands. Het werd al even gezegd: ook een heel goed inhoudelijk programma. Ja, Charlotte, als je kijkt naar dus deze technologieconference zoals het mooi heet, dan zie je natuurlijk inderdaad heel veel oplossingen vanuit het bedrijfsleven. Daar is ook de focus op. We zijn wel met RVO vertegenwoordigd hier, zag ik, maar er werd al in een vorig gesprek gezegd: we moeten volgende keer bij The next, Next Web, moeten we hier Rijks-breed staan. Nou een goede suggestie. Dus gaan we zeker wat mee doen. Maar als jij nou kijkt naar wat kunnen we daar nou van oppakken en meenemen naar onze Rijksoverheid? Wat komt er dan bij jou op?


Charlotte: Nou ja, een van de sprekers, ik meen me te herinneren dat dat van de LEGO-groep was, een dame, die vertelde ook onder andere over neurodiversiteit op de werkplek. En zeker in de tijden van automatisering en waarin eigenlijk alles  overgenomen zou moeten worden. Ik doe quotation marks erbij. Dat ziet niemand natuurlijk. Is het juist belangrijk om verschillende perspectieven op bepaalde vraagstukken te hebben en om juist group-think te voorkomen en verschillende manieren van denken kijken in je organisatie te inbedden. Dus inclusiviteit daarbij is heel belangrijk en diversiteit. Dus daar ging het onder andere ook over mensen die op een bepaald autismespectrum zitten, misschien iets verder van het gemiddelde afliggen, maar daarmee hele speciale vaardigheden hebben en bepaalde vraagstukken gewoon heel goed kunnen aanvliegen en misschien even net van een andere hoek ernaar kijken. Waardoor je misschien beter bent dan wat AI voor je kan oplossen of andere dingen. Dus dat vond ik een heel waardevol inzicht en omdat ik denk dat je daarmee jezelf onderscheidt en ook het type werk wat misschien de komende jaren, het werk zal gaan veranderen, maar daarmee juist ruimte gaat bieden voor andere skills.


Diederik: Ja, vaak wordt dat genoemd als iemand met afstand tot de arbeidsmarkt. Maar ja, die arbeidsmarkt die is all-over en die verandert natuurlijk zelf ook. Dus hoezo afstand?


Charlotte: Ja, dus ik denk dat dat een mooie takeaway was.


Diederik: Milou, daar heb jij vast wel een mooie aanvulling op?


Milou: Ja, dat denk ik wel. We zijn natuurlijk op zoek gegaan naar wat het voor cultuur betekent, wat we allemaal hebben gezien. En wat ik interessant vind, is dat de spreker eigenlijk ons meenam in de waarde die het inzetten van de groepen waar we het net over hebben gehad in je hele organisatie, ik denk op het gebied van wij waarderen mensen met een andere mening, we staan open voor andere inzichten. En uiteindelijk als je dat verder institutionaliseert, zou ik bijna willen zeggen, maar dan maak je het weer systemisch. Maar als dat onderdeel wordt van je organisatie, dan creëer je, is het niet alleen maar boxjes afvinken. We hebben gedaan aan de banenafspraken. We hebben beloofd wat we hebben gezegd, maar…


Diederik: Dan vul je het ook echt in.


S

Milou: Nou precies. En het is eigenlijk ook zo, dat vond ik het mooiste eraan, dat het niet alleen maar wat doet voor degene die je aan het werk zet, maar dat je eigenlijk ook alle andere medewerkers in de organisatie ook meeneemt en daarmee een breder perspectief laat zien. Dus die ogen worden ook geopend.


Diederik: Sam en wij zaten samen in de zaal. Toen was er ook een mooie presentatie over die die 10.000 bots of robots, bots werd dat genoemd. Die allemaal van elkaar weten wat ze kunnen. In een ander gesprek werd er ook al aan gerefereerd. En de challenge is natuurlijk: hoe verbinden we 10.000 mensen? Dan werd er zoal geopperd: AI kan ons daarbij helpen. Maar ja, ik denk: cultuur is ook zo'n bindmiddel toch?


Sam: Zeker. Eigenlijk de boodschap die ze wilden meegeven, is waar we vroeger vooral kijken naar individuen, leiders op de ivoren toren, dat we die best op een voetstuk hebben gezet. Dat gaat veranderen. Dat we echt meer gaan kijken: hoe verbind je teams, hoe maak je verenigde teams en zorg je ervoor dat die kennis echt nauwer samenkomt? Dat je dat meer met elkaar deelt, want dat wordt cruciaal.


Diederik: Ja, want dat ben je ook minder afhankelijk van die leider.


Sam: Uiteraard, ja. Dus waar eerst die leider misschien wel heel inspirerend was, dat kan niet meer op tegen die bots of tegenover die generatieve AI. En juist die samenwerkende teams, die gaan het verschil maken.


Diederik: Ja, want we zien natuurlijk ook dat het topmanagement natuurlijk, die veranderen natuurlijk ook van positie om de drie, vier jaar. Dus als de organisatie het niet draagt, dan kan zo'n innovatietrack, waarvan we weten dat het vaak een wat is het? Een gemiddelde doorloop heeft van tien, soms dertien jaar of zo. Dat zal toch ook door de organisatie gedragen moet worden om naar The Next Level te gaan.


Milou: Kennis was macht, denk ik altijd, maar inmiddels met AI, kennis is voor iedereen beschikbaar. Dus de boodschap was, aanvullend op wat Sam zei: dat dat misschien niet meer helemaal geldt, maar dat vooral die samenwerking en verbinding is macht. Maak het persoonlijk, deel met elkaar.


Diederik: En we hebben we het nu vooral over samenwerken onderling, intern in de eigen organisatie. Charlotte, hoe zie je dat  Rijks-breed? Er is interdepartementaal ook nog wel wat te doen toch?


Charlotte: Ik denk dat er zeker nog wel wat werk ligt, maar dat er ook al veel gebeurt. Ik denk dat het goed is om juist van elkaar te weten waar je mee bezig bent, dus wat er met die bots automatisch gaat, dat is iets wat we nog denk ik veel sterker kunnen maken binnen het Rijk. Daarnaast ook die samenwerking met het bedrijfsleven, met de kennisinstituten dat moet nog verder gestimuleerd worden en dat zie je nu overal met de problemen waar we dagelijks tegenaan lopen. Dat raakt eigenlijk iedereen en zeker ook in het veiligheidsdomein zie dat heel direct terug. Dus ik zie ook vandaag als een soort van starten en deze dagen om daar verder op door te pakken, want die bedrijven willen wel en die kennisinstituten.


Diederik: Ja Charlotte, er kwam net even een speedboot voorbij, maar jij wilde je punt nog even maken. Wat is jouw wensenlijstje op dat gebied? Want dat is natuurlijk een mooie ambitie om samenwerking met instituten en met het bedrijfsleven, maar dat is ook best lastig.


Charlotte: Nou ja, daar valt ook bepaald leiderschap onder. Ik denk in deze tijd, waarin die ontwikkelingen zich zo snel na elkaar opvolgen, dan is het een soort van utopisch en niet realistisch om te denken dat je als bestuurder of als leider van een organisatie die kennis kan hebben over al die thema's. Dus je moet vertrouwen om het netwerk om je heen en dat is niet altijd de overheid. Dat kan ook extern zijn. En daarin moeten we, denk ik, netwerken gaan opbouwen, dat we op elkaar kunnen bouwen om die vraagstukken waar we mee te maken hebben, die op te lossen. Dus dat vergt dat je ook durft te zeggen van ja, je kwetsbaar opstellen eigenlijk van hè, ik weet niet precies wel wat de oplossing is. Ik weet niet precies wat het thema is, maar ik vertrouw erop dat mijn mensen mij goed genoeg kunnen helpen om wel de juiste keuzes te maken. En waar voorheen natuurlijk het heel erg was van we keken naar boven en o, die gaat ons de weg wijzen. Moeten we juist nu met elkaar navigeren, maar dat is wel een cultuurdingetje.


Diederik: Ja, het zou mooi zijn als er een nieuwe manager binnenkomt en dat wij vanuit de organisatie vertellen: dat is de koers, daar gaan we heen. Jij gaat ons faciliteren. Milou, jij runt ene lab, even zo gezegd. Veel ervaring ook met startups, om binnen de organisatie in te zetten of mee samen te werken?


Milou: Nou weinig eigenlijk nog wel. Wij focussen ons nu met name met samenwerkingen met studenten. En dus op zich is dat ook een hele mooie als je kijkt naar E-vakmanschap kijken, hoe we talent op dat gebied buiten de organisatie ook kunnen vinden. Maar startup is nog wel weinig. Dus ik heb hier wel goed rondgekeken wat er allemaal te zien is en ik weet, er zijn wel initiatieven natuurlijk binnen het Rijk al. Startup in Residence bestaat natuurlijk.


Diederik: Ja en daar doet niet alleen het Rijk aan mee, ook Groningen zag ik. Gemeente Groningen was aanwezig op de Next Web. Dus daar werkt het in ieder geval ook. Amsterdam heeft het volgens mij ook. Sam, ben jij betrokken bij het Startup in Residence programma?


Sam: Dat wilde ik inderdaad even noemen. Dus ik ben blij dat Milou het genoemd heeft. Het is inderdaad een heel mooi programma, waarin onderdelen van de Rijksoverheid een challenge uit kunnen zetten. En dat marktpartijen eigenlijk met een oplossing kunnen komen. Dat een hele mooie vorm van inkoop. Innovatievere vorm van inkoop ook en daar moeten we ook echt naartoe.


Diederik: Ja en er zijn heel veel startups, ook die ik hier wel spreek, die hebben ook geen idee hoe de overheid werkt of hoe ze dan met de overheid moeten samenwerken. En die denken dan als het ene departement me niet wil aannemen, dat de hele Rijksoverheid de deuren dicht heeft. Dat is ook niet zo. Maar ik heb ook wel begrepen dat Startup in Residence, dat het ook wel moeilijk is voor startups en ook voor de departementen zelf om dat dan weer op te schalen of weer goed te implementeren, maar dat heeft, denk ik Sam, ook met cultuur te maken.


Sam: Het eerlijke verhaal is wel: het moet wel beter. Het is fijn dat we dit soort mooie programma's hebben, maar nu moeten we nog een slag slaan.


Diederik: Ja, want ik sprak ook een keer iemand die dan die startups begeleidde en die zei: dan moest ik dat presenteren aan een zaal vol met ambtenaren. En dan vroeg ik van: wie heeft weleens in het bedrijfsleven gewerkt? Nou er gingen een paar handen omhoog. Wie heeft weleens bij een startup gewerkt? Nou dan bleven alle handen naar beneden. Dan zit je met 200 ambtenaren, die dan dus wel die startups  moeten begeleiden. En dan zie je dat cultuurverschil natuurlijk, want als je nooit aan die andere kant hebt gezeten, dan voel je natuurlijk ook niet hoe het is om gewoon ook als startup, ik ben zelf ooit een keer failliet gegaan met een heel klein bedrijfje, maar ging wel al mijn spaargeld op. Ik moest mijn boot verkopen om boodschappen te doen. Ja, dan sta je toch wel even anders.


Sam: Of hoe je staat te juichen als de eerste factuur of grote klant signed.


Diederik: Er is dus ook hoop voor falende startups, want dan eindig je gewoon bij de Rijksoverheid. Dat is niet het verhaal, maar die persoonlijke ervaring neem ik graag mee. We komen alweer aan het eind van het gesprek. Ja, zo gaat dat hè, time flies when you’re having fun, zeggen ze zo mooi. In het Nederland heb je daar geen goede uitspraak voor. Charlotte, wat neem jij nou mee naar huis of naar huis, naar je werk? Naar huis hoop ik niet te veel. Maar wat neem jij mee naar je werk, waarvan je denkt: ja, dat is echt wel iets en dat wil je ook wel als takeaway meegeven aan de luisteraars?


Charlotte: Ja, wat we mee kunnen nemen is, denk ik, eigenlijk de hele sfeer die hier op dat event plaatsvindt. Ik denk dat we dat vaker moeten doen. Dat we dit eigenlijk misschien wel periodiek, maandelijks, dat je gewoon mensen… Dat wij als ambtenaren continu onszelf blijven onderdompelen in deze wereld en die samenwerking opzoeken met startups, maar ook het bedrijfsleven en kennisinstituten, om elkaar scherp te houden. Dus wat ik mee zou willen nemen, is deze innovatieve vibe en dat ook proberen te vertalen naar mijn collega's en die ook uit te nodigen van ga kijken, want het gaat hard, er gebeurt veel en we moeten uit die torens, we moeten gewoon de wereld in.


Diederik: De wereld in, ja. Dus voor jullie is er wel een next Next Web?


Charlotte: Zeker, maar ook in andere vormen. Dus het mag ook wat mij betreft een andere plek zijn.


Diederik: Ja, we hebben natuurlijk de Rijks Innovatie Community die veel organiseert. Daar kunnen we natuurlijk best wel ook zelf wat actiever in zijn door dingen te organiseren.


Charlotte: Maar ik denk voor volgend jaar: laten we het inderdaad breder opzetten, want dat is leuk om als groepje voorlopers bezig te zijn, maar ik denk juist dat het er ook om gaat dat we de rest te betrekken en mensen inspireren.


Diederik: Mooi dat we door deze podcast in ieder geval ook daar een hele grote groep mee kunnen bedienen. Dan kunnen die anderen op vrijdag gewoon lekker doorwerken en dan gaan wij naar The Next Web. Hartstikke goed. Sam, voor jou dezelfde vraag eigenlijk van: wat kunnen we meenemen?


Sam: Als Rijksoverheid doen we echt veel mooie dingen en veel goede dingen, maar soms nog wel te veel apart. Dus dat samenwerken, dat verbinden, daar ligt echt de grootste winst, denk ik.


Diederik: Ja, dat was in deze groep natuurlijk ook heel leuk om te zien, want we zijn met een groep ambtenaren van allerlei organisaties. En ik heb ook heel veel verbinding alweer onderling gezien. Dus ook op kleine schaal kan je al impact creëren.


Sam: Absoluut en dat kan ook online of door inderdaad het platform van de Rijks Innovatie Community, elkaar opzoeken, een keertje met een nieuwe collega een kop koffiedrinken, die je nog niet eerder hebt gesproken, van een ander departement.


Diederik: Ja, een klein beetje promotie, Milou voordat ik naar jou ga. We hebben ook nog een community van opgeleide innovatieprofessionals. Dat zijn er aan het eind van het jaar ongeveer 65. Dat is ook een hele leuke community. Jij bent daar lid van als, wat wel we al zeiden: Certified Innovation Professional. Ook nog. Dat is ook zo'n platform wat we goed kunnen gebruiken.


Sam: Ja, absoluut. Dus voor iedereen die geïnspireerd is geraakt, denk ik door deze podcastreeks, het is echt heel leuk, want je leert daarmee met zijn allen dezelfde taal spreken. Maar ja, ook elkaars organisatie beter kennen en je vindt elkaar gewoon sneller. En mag ik ook nog iets zeggen over wat ik meeneem van deze dag?

Diederik: Zeker.

Sam: Dat is eigenlijk wel voor de leiders en organisaties: geef ruimte aan de eindeloze optimisten in je organisatie. Innovators zijn van nature eigenlijk altijd wel de ambitieuze, de optimisten, misschien soms naïef optimist, maar koester het, geef er ruimte voor, want als je dat niet doet, dan komen we niet verder met elkaar. En tot slot: de eindeloze optimist moet ook wel realistisch blijven. Een van de laatste sprekers gisteren die vertelde dat heel goed, want datgene wat we doen en maken, dat doen we wel voor de mens, de gewone mens, de Ordinary People, is eigenlijk waar we het voor doen. Dus maak het niet te futuristisch, niet te utopisch. Mooie les.


Diederik: Zeker. En hij liet ook een foto zien van zijn geboortehuis, dat was een erg ordinary huis, maar de goede man is ondertussen multimiljonair natuurlijk met zijn aandelen Google. Maar dat was een mooi verhaal. Nou jullie bedankt voor het gesprek. Ik vond het wederom een leuke, ik heb zelf ook weer goede inzichten gekregen. Bedankt voor het delen daarvan. En nou de boot vaart verder en jullie gaan ook nog even naar The Next Web. Dus nou en allemaal tot de volgende podcast.


Sam: Dank je wel.

Milou: Dank.

Charlotte: Bedankt.

Verteller: Dit was de derde aflevering van de podcastserie Innovatie Deep Dive. Wil jij meer weten over innovatiemanagement binnen de Rijksoverheid of wil jij de podcast eens op je gemak nalezen in een artikel? Ga dan naar onze website rijksorganisatieodi.nl en klik door naar het thema innoveren met impact.