Podcast 3: Help, ik kom mezelf tegen

Hoe bepaal je wat je uit een coachingstraject wilt halen? Wat is het nut van het hebben van een 'coachingsvraag'? En wat is de meerwaarde van een coach die bij het Rijk werkt? In de podcast 'Help, ik kom mezelf tegen', gaan Judith van Zuijlen, Alexander Hielkema en Marjoeska Ponsioen met elkaar in gesprek over het nut en de noodzaak van coaching op de werkvloer.

Podcast: Help, ik kom mezelf tegen

Intercoach podcast 3: Help, ik kom mezelf tegen

00:00:03
Speaker 1: Welkom bij de podcastserie: Coaching, nut of noodzaak? Ik ben Mike Kasbergen en dit is een podcastserie voor en door coaches en coachees van InterCoach. InterCoach is al ruim 20 jaar de plek voor collega coaching, intervisie en zelfreflectie binnen de overheid. In deze podcastserie delen coaches en coachees hun persoonlijke verhalen om jou te inspireren om na te blijven denken over je doen en je nieuwe perspectieven op jezelf, je keuzes, en je handelen te laten vinden. Daarbij geven ze op de eerste plaats inzicht en zo mogelijk tools en concrete tips om in het dagelijkse werkleven toe te passen. Vandaag spreek ik met Judith van Zuijlen, teamcoördinator bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, welkom, en met Alexander Hielkema, welkom. Jij bent manager bij ACM en je bent coach bij InterCoach en jij coacht ook coaches.

00:01:00
Speaker 2: Ja, dat doe ik er inmiddels ook bij. Dat is echt ontzettend leuk.

00:01:03
Speaker 1: En als derde is aangeschoven Marjoeska Ponsioen, jij bent programmamanager bij interCoach, welkom. vandaag. In deze podcast bespreken we een onderwerp dat gaat over: Help, ik kom mezelf tegen. Alex. Wat een term.

00:01:19
Speaker 2: Ja, inderdaad wel een term, en dat is een term die ook vaak gebruikt wordt, bijvoorbeeld tijdens klikgesprekken die we hebben met als coach, met coachees of met coaches natuurlijk hè dat dat iemand zegt: help, ik kom mezelf tegen en dan denk ik: help. Wat bedoel je daarmee? Maar dat is altijd een mooie ingang om een coachgesprek dan te starten en te verkennen, van: goh, waar hebben we het nou eigenlijk over? Help, ik kom mezelf tegen? Wat betekent dat? Ik weet niet of jij daar misschien een idee bij hebt?

00:01:43
Speaker 3: Nou, ik vond dat best lastig hoor, want ik kwam vrij open de coach in en toen moesten we dus nog inderdaad nog wel even een coachvraag bedenken. Dus dat was nog een.... Ik kwam niet met een paniek de coach in, maar wel behoefte om mezelf te ontwikkelen. Dus dat was meer... Dus het was geen paniek. Dus die help was toen nog niet zo duidelijk. Het was juist een een grote zoektocht om te komen: Maar wat is dan precies wat je wil leren? Dus dat was de andere kant.

00:02:09
Speaker 1: Ja, want jij bent coachee, dat even voor de luisteraar, dat is zeg maar, als je een aan een coach vraagt van hé, zou je mee willen coachen bij bepaalde vraagstukken en dat kan natuurlijk uit nut of noodzaak hè, waar deze podcast over gaat zijn, waar liep jij tegenaan? Kan je daar iets over delen?

00:02:28
Speaker 3: Nou, ik zat dus in een transitie, ik werd teamcoördinator en ik wilde me daar eigenlijk in ontwikkelen. En welke stappen zou ik daarin kunnen zetten? Dus dat was eigenlijk de hele open vraag die ik had. En al bij het ja, het eerste intakegesprek werd wel al duidelijk dat ik aan de bak moest om een coachvraag te gaan formuleren. En dat was voor mijn gevoel bijna nog één van de moeilijkste dingen, omdat ik je dan echt moet gaan graven. Wat is dan? Wat moet je dan? Wat wil je dan leren? Wat wil je daar dan uit halen en dat ook zo concreet mogelijk maken? Dat merkte ik, dat vond ik heel lastig.

00:03:08
Speaker 2: Ja, ja, dus soms is het zo dat een coachee nog niet helemaal zelf de coachvraag beet heeft, omdat je bijvoorbeeld aan iets nieuws start en dan alvast van tevoren heb dacht van nou, misschien kan ik daar begeleiding bij krijgen of dat het is afgesproken met met een manager om zoiets te doen. En soms is het ook wel helemaal duidelijk en heeft iemand de coachvraag al helemaal op orde. En dan zit er vaak wel een help bij, met een uitroepteken denk ik, maar het is denk ik juist heel erg leuk om dan met elkaar uit te diepen. Nou, wat zit hier nou eigenlijk? Dus het kan zijn dat de coachvraag al helemaal duidelijk is en dat je dan dus daarop door kan vragen. Maar het kan ook zijn dat iemand nog aan het ontdekken is van: goh, wat ga ik nu eigenlijk, wat ga ik eigenlijk tegenkomen en wat zou ik dan? Wat zou mij daar dan gaan helpen? Dus ik vind het wel interessant. Hoe kom je dan, hoe ben je dan gekomen of hoe kom je dan tot zo'n coachvraag?

00:03:53
Speaker 3: Nou ja, dat was dus best wel een worsteling en we hebben daar drie keer over gedaan, of zo, vier keer. En in de vierde keer zei ik tegen mijn coach: ik zeg: waarom zijn we nou nog de hele tijd met die coachvraag bezig, gaan we nog een keer beginnen? En dat was wel grappig, want het was voor hem ook van hè, maar we zijn toch al begonnen? En ik dacht alleen maar: weer die coachvragen en we gaan weer over die coachvraag spreken. Ik wilde gewoon, ik wilde het leren, hoe ik beter zou worden. Dus het grappige was dat door dat zo uit te spreken en met hem het gesprek over te hebben, besefte me pas dat ik eigenlijk al die vier keer al heel veel dingen had geleerd en ook dat... Ik ben dus vrij resultaatgericht, dat bleek daar ook maar weer uit. En dat dat ook iets is wat dat ik in mijn werk doe, is dat pas op het moment dat ik resultaat zie, dan denk ik: ik ben ergens, ik ben ergens mee bezig, terwijl ik daarvoor misschien in alle dingen die je doet, in de overleggen die inplant met relaties en gesprekken die je voert, ook al lang bezig bent met iets te doen. Maar voor mijn gevoel, als er niet een product oplevert dan zijn we niet bezig. Dus dat was een. Het was eigenlijk al een aha-moment op dat moment.

00:05:09
Speaker 2: Ja, ik kan me dat goed voorstellen. Dus dus als ik daar vragen over zou stellen, dus resultaatgericht, natuurlijk hartstikke interessant, maar zonder resultaat omschrijving kan je dus blijkbaar ook geen resultaat halen. Nou, dat zijn dan-vragen waar je mee, waar je dan, waar je dan mee verder kan, denk ik, het leuke, wat ik ook vind aan coaches nou ja, dus zo'n coach vraag heeft aan het begin echt wel houvast hè, dus dan weet je ongeveer waar je het over gaat hebben. Dan heb je in het begin van een gesprek, start van een gesprek, een vervolgtraject kan je ook eventueel alvast plannen, maar geen coach, geen coachtraject is hetzelfde dus, en een coachvraag kan zich ontwikkelen en kan ook in het begin nog niet duidelijk zijn en ik vind het juist heel leuk om daarmee bezig te zijn, om met elkaar te ontdekken, waar ligt dan eigenlijk uiteindelijk het leermoment, waar kan je echt echt verder komen?

00:05:53
Speaker 4: Ja, en het mooie is dat een coach dat zelf ook ervaart en jij doet coach, de coach trajecten dus je coacht Coaches en die komen zichzelf ook tegen.

00:06:03
Speaker 2: Zeker, ja, dus de een coach is net zo onzeker als elk ander mens zal maar zeggen. En zeker bij beginnende coaches hè, dus ik coach dan met name beginnende coaches dus die zijn ja, die staan aan de lat om iemand te gaan helpen. Dus dat is ook een hele verantwoordelijkheid die ook door coaches vaak gevoeld wordt. Omdat je mensen echt verder wil helpen. Maar misschien is die eerste of je tweede traject, kan je het eigenlijk wel, help je iemand niet de vernieling in, stel je niet de verkeerde vragen, iedereen heeft de neiging om natuurlijk te bedenken: oh, maar als je met die vraag leeft, dan weet ik wel wat je eigenlijk moet doen, want dat heb ik al eens een keer ervaren of daar heb ik al een keer en coachtraject over gehad. Dus die neigingingen dan onderdrukken en daarmee omgaan en geïnteresseerd blijven in eigenlijk je coachee, in je gesprekspartner, dat is voor ja beginnen de coaches zeker best wel moeilijk, dus daar help ik dan, of daar probeer ik dan mee te helpen.

00:06:51
Speaker 1: Want wie worden er coach? Vaak?

00:06:54
Speaker 2: Nou, ja, dat vind ik een hele moeilijke vraag om te beantwoorden, maar dat zijn vaak mensen die een drang hebben om andere mensen te helpen.

00:06:59
Speaker 1: Ja, oké, helemaal goed.

00:07:02
Speaker 2: Dat is in ieder geval mijn drijfveer laat ik zo zeggen.

00:07:04
Speaker 1: Ja, ja, mensen die ook uit ervaring zichzelf zijn tegenkomen in een loopbaan.

00:07:10
Speaker 2: Nou, ik weet niet of, daar kan jij misschien meer over zeggen, maar voor mij geldt dat zeker.

00:07:15
Speaker 4: Veel mensen zijn op een gegeven moment wel ergens gekomen waarbij ze ook de hulp van een ander hebben kunnen gebruiken, maar ook hebben geleerd dat het goed is om af en toe stil te staan bij jezelf en dat gunnen ze vaak een ander. ook. Dat zie je ook wel vaak bij hulpverlening en artsen en verpleegsters, dat dat heel graag iemand anders beter willen maken, is wel een sterke drive, ja.

00:07:40
Speaker 2: Ja, mijn eigen, mijn eigen, nou ja, waarom ik coach wilde worden is eigenlijk omdat ik zelf op een enig moment ook uitgekozen werd om als leider op te treden ergens. Ik weet niet precies waarom iemand wat in mij gezien heeft, maar in ieder geval, dat ben ik gaan doen en ik werd dan, zeg maar in een coaching streek begeleid in dat traject en dat heeft mij zo naar een aantal eigenschappen van mijzelf best wel de ogen geopend. Ik heb niks met hiërarchie, sterker nog: ik ben er vaak tegen en niet zozeer dat ik niet accepteer dat ik een leider heb, maar maar vooral dat ik er één zelf ben. Dat vond ik toen in ieder geval heel erg ingewikkeld en het heeft mij toen zo enorm geholpen om daaroverheen te stappen en daaroverheen te groeien. Dat ik toen heb dacht: nou, als ik dan later groot ben, dan word ik zelf coach. Dat is in ieder geval gelukt.

00:08:24
Speaker 4: Ja, ja, ik ben ook wel nieuwsgierig hoe jij de coach hebt te ervaren, hè, niet om de persoon te beschrijven, maar je moet jezelf op een gegeven moment ook wel open kunnen stellen.

00:08:37
Speaker 3: Ja, en dat is zich wel goed dat er zo een soort klikgesprek altijd is aan de voorkant, dat je inderdaad even een keer met iemand kan kennismaken van is dat iets waar je inderdaad een klik mee hebt? Wat ik heel fijn vond, was de energie van de coach en daar heb ik zelf. Ik merk: hè, als je management type hebt, dan ben ik zelf een beetje aan de gele, rode kant. Dus als je dan ook iemand hebt die wat energie heeft, dan helpt dat mij ook om dat... ja, en en en hij was ook meer van, nou ja, effen lekker iets op papier zetten of zo, en dat merk ik ook altijd juist even die twee hersenhelften bij elkaar brengen. Dat vind ik ook fijn. Dus niet alleen maar praten, maar ook een keer een tijdlijn maken. Of waarom heb je dingen gedaan? Of hoe is dat gelopen en dat dat op op een sheet zetten? Ik merkte dat dat echt heel goed hielp. Ja, dat was wel fijn,

00:09:30
Speaker 4: Ja, en in principe ben je gelijkwaardig aan mekaar. Hè, het is niet dat de Één het beter weet dan de ander. En ja, dat is het mooie aan de coachtrajecten,

00:09:40
Speaker 3: Ja, nee, precies dus en en en het is fijn dat het iemand is die, tenminste in mijn geval, ook bij het Rijk werkt en veel ervaring daarin ook had dus ook snapt, een beetje, hoe het daar gaat. Ja, alle ups en positieve en negatieve dingen die daarin zitten, weet je wel. Dus dus dus dat is op zich ook een, vond ik ook heel fijn. Dat hoef je niet allemaal uit te leggen, dat is misschien bij een, een andere coach weer heel anders.

00:10:10
Speaker 2: Ja, wat mij ook vaak opvalt in dat soort trajecten is dat ik in ieder geval als coach, met coachees of met coaches echt vrij snel een soort vertrouwensband opbouw. Dus ik denk dat de klikgesprek daar inderdaad ontzettend belangrijk is. Maar ik verbaas me elke keer over hoe snel dat gaat, want vaak als ik mensen, hè, dus ik had nog wel eens iemand aan om een coach traject te doen, dan merk je vaak dat mensen dan zeggen: maar dan moet ik mezelf kwetsbaar gaan opstellen en ik weet eigenlijk niet wat ik zou moeten gaan vragen, terwijl mijn ervaring is dat het gaat eigenlijk altijd best wel makkelijk. Hoe is dat bij jou gegaan?

00:10:43
Speaker 3: Ja, nou ben ik niet een heel gesloten persoon, dus bij mij komt meestal wel wat uit. Dus ja, dus ik heb daar sowieso niet zoveel moeite mee. Maar het was inderdaad gewoon ja, er wordt wel voor een vertrouwelijke omgeving gezorgd. Dus je zorgt dat je op een veilige plek zit en dat je nou ja, dat we afspraken maken over wat deel je wel en niet? En nou ja, dat je weet dat het in vertrouwen wordt gezegd, dat het niet zomaar ergens wordt herhaald. Dus dat voelde gewoon goed.

00:11:16
Speaker 2: Ja, je kan jezelf dan veilig tegenkomen.

00:11:18
Speaker 4: En ben jij ook op een wat diepere laag terechtgekomen hè, want op een gegeven moment een start je met een vraag en soms komen er andere dingen aan de orde.

00:11:28
Speaker 3: Nou ja, voor mij was het dus ook heel erg, ik begon van: hoe kan ik mijn rol goed invullen en uiteindelijk kwamen we er wel op, van: is deze rol dan wel wat ik wil en los, of het het wel of niet was, was het heel goed om daar gewoon bij stil te staan, want ik was er eigenlijk gewoon een soort van ingerold en dan oh ja, natuurlijk leuk en juist er bewuster over nadenken. Maar dat, dat hielp mij ook echt dus om te bedenken: oké, en wat vind ik er dan leuk aan? En wat niet? En ja, dat vond ik ook wel weer heel grappig. Hij zei ook: ik moest dus voor één coach sessie moest ik dus gewoon vacatures van internet gaan halen. Nou een paar intern, paar extern. Nou, welke zou je dan willen? En dat maakt, als je dat echt ook, dat is dan wel belangrijk: Je moet het dan ook echt wel doen. Anders dan: ja, kan wel alleen naar de sessies gaan, maar juist dat tussen werk en dat denkwerk tussendoor. Dan ga je ook echt denken van: oké, ja, maar wat wil ik dan? En wat zoek ik dan in een baan? En is dat dan nu wat ik heb? En dat vond ik dus heel leuk, dus dat was zeker wel een een next level, zeg maar.

00:12:34
Speaker 3: Want wat wat heeft het jou gebracht uiteindelijk?

00:12:39
Speaker 3: dat ik steviger sta in of ik het wel of niet leuk vind wat ik doe en dat ik ook beter weet wat ik nu wil doen. Dus het is niet dat het coachingstraject, dan hoop je natuurlijk altijd "die zes keer en dan hebben we alle oplossingen". Maar zo werkt het niet, maar het zet je aan het denken en het zorg voor mij ieder geval dat ik wel denk van oké, maar ik kan nu wel weet welke dingen ik kan doen om verder te komen, dus dat vond ik wel fijn.

00:13:06
Speaker 2: Ja, je noemt inderdaad het woord oplossen, dus vaak is mijn ervaring, oplossen is wel heel gaaf, maar dat gebeurt niet heel vaak. Heel vaak gaat het echt over bewustwording, dus bijvoorbeeld, wat betekent het nou als ik zeg: ik kom mezelf tegen, wat bedoel ik daar eigenlijk mee? Als je daar voor jezelf al een antwoord op hebt, want wij nou, je begon met die vraag, dat vonden wij alle drie volgens mij een moeilijke vraag. Dus als je zeg maar in een coachtraject, kan je bijvoorbeeld bewustwording krijgen. Van wat betekent dat dan dan voor mij? Als ik dat zeg: ik kom mezelf tegen.

00:13:34
Speaker 1: Ja, zie je dat vaak bij mensen die een traject volgen?

00:13:37
Speaker 2: Bewustwording?

00:13:39
Speaker 1: Nou ja, dat ze eigenlijk op zoek zijn naar de bewustwording maar dat ze, ja, wat je zegt, dat ze komen voor antwoorden maar dat het eigenlijk bewustwording is?

00:13:49
Speaker 2: Ja, vaak is het, maar ik denk dat dat menselijk is, dat je graag een oplossing wil voor een, voor een probleem wat je ervaart of nog niet ervaart of denkt te gaan ervaren. Maar vaak is bewustwording en weten welke stappen je moet gaan zetten, welke, op de manier waarop jij zelf denkt, de manier waarop je jezelf gedraagt dat je daar bewust mee om kan gaan, omdat je zoveel keuzes kan maken, omdat je weet wat je aan het doen bent, weet wat je van de ander kan verwachten. Ik denk dat dat mensen enorm helpt in effectief werken, want vaak is het toch werkgerelateerd waar we mee bezig zijn.

00:14:22
Speaker 4: Ja, je noemt het woord bewustwording, je kan ook zeggen: het gaat om inzicht door uit te zoomen of of juist heel erg naar binnen te gaan. Dan heb je het over tegenkomen. Als je zegt: gedragspatronen of denkpatronen, waar komt dat vandaan? Met de intake om coaches en coachees te matchen merk je dat mensen op een bepaald niveau binnenkomen. Ik wil leren communiceren of ik wil duidelijker presenteren in een overleg, want er wordt niet naar me geluisterd en als je dan doorvraagt van: herken je dit, heb je dat al lang? Soms ook van wat was jouw plek in het gezin van herkomst? Ja, ik was de jongste. Ik heb altijd geleerd: ik wacht tot de ander is uitgesproken. Alleen al zo'n inzicht kan helpen om dat te veranderen, los te laten, afscheid van te nemen en weer verder te gaan.

00:15:11
Speaker 2: Ja, want dan kan je zo over kiezen, hè, dus komt dat vaker tegen in coachtrajecten en je kan een aantal dingen doen, je kan of ermee omgaan. Dus oké, dus dat is dus nu voor je, hoe gaan we daar dan mee om? En je kan ook kijken: waar komt dat vandaan? Hè, dus als je echt naar een oplossing wilt, dan is het vaak onderzoeken: waar komt het nou vandaan en dat begrijpen. Vaak leidt dat wel tot een oplossing. Maar je kan ook zeggen: nou ja, het verleden is nou eenmaal het verleden en ik ben nu zoals ik ben. Hoe kunnen we alsjeblieft vooruitkijken dat hoor ik wel vaak van coachees die dan denken: ja, dat graven in het verleden, dat ze allemaal wel. Maar wat kan ik dan nu doen? Help me daarmee.

00:15:44
Speaker 3: Ja, ik wou daar wel op antwoorden, als dat kan. Ik herken dat wel. Ik heb in het verleden natuurlijk ook wel coachtrajecten gedaan. Ik heb in mijn hele leven wel, om de zoveel tijd zijn er wel dingen dat je je laat coachen. En toen hebben we ook een keer heel diep gegraven en zo. Dus ik had nu ook wel zoiets van. Nou, dat hebben we nou wel gedaan. En toch, gaandeweg kwam toch nog wel de vraag: maar wat wilde jij nou als kind worden? En dat vond ik wel grappig. Dat ik wel eerst dacht: gaan we nou weer? Het hoeft niet heel groots te zijn. Het kan even een moment zijn om even terug te pakken, om even te denken: oh ja, maar wat zit nou diep in je hart en dat is soms... Ik vond het uiteindelijk dus wel goed om dat te doen, ook om er achter te komen dat ik niet echt iets dieps had.

00:16:35
Speaker 2: Ja, zeker, want de regie van het gesprek ligt altijd bij de coachee, dus als die iets niet wil, dan gaan we dat natuurlijk nooit doen en je stelt gewoon vragen en soms is dat ook weer dus even bewust worden van: oh ja, als je tussen drie en zes jaar bent, gebeurt er gewoon heel veel en wordt heel veel van je karakterstructuur gevormd. En dat is misschien nu niet zo heel erg effectief meer als ik praat met mijn baas bij bijvoorbeeld Infrastructuur en Waterstaat dus wat ik tussen mijn derde en mijn zesde met mijn vader allemaal deed, dat doe ik nu na, maar eigenlijk is het niet zo effectief meer. Dat soort bewustwording is altijd heel mooi om te zien bij mensen.

00:17:07
Speaker 1: En Judith, stel dat ik twijfel of ik een coach nodig heb, zou je dan nog een tip hebben?

00:17:15
Speaker 3: Nou ja, ik vind het sowieso altijd goed om jezelf te ontwikkelen, dus ik vind het altijd een mooi... We zijn over het algemeen mensen die heel hard werken en heel erg druk bezig zijn met de waan van de dag en juist de tijd nemen om af en toe even te pauzeren, even die pauzeknop in te drukken. Ik moest ook elke hierheen komen, want dat was goed, had ie begrepen dus moest ik een half uurtje of nee, niet eens, een kwartier hierheen en dan een kwartier weer terug, want dan was je even uit je het dagelijkse ding. Ik vind het... Sowieso is dat gewoon goed, maar goed fijn om het van tevoren al wel na te denken over die coachvraag.

00:17:56
Speaker 1: En gewoon ermee starten.

00:18:01
Speaker 3: Ik vond het ook gewoon goed te vinden, want je kon InterCoach goed vinden. En ik vond het ook een makkelijke manier om zo dit te doen.

00:18:09
Speaker 1: Dat is een goeie tip, Judith, maar had jij dit veel eerder moeten doen? Of was het echt het juiste moment?

00:18:18
Speaker 3: Voor mij was het dit wel het juiste moment, omdat ik wel nu die transitie maak naar een andere rol. Dus daardoor was het voor mij nu wel goed voor mezelf, dus het eerder had niet echt gekund.

00:18:33
Speaker 1: Nee precies, en Alex, krijg jij vaak mensen die wel zeggen van ik had het eerder moeten doen?

00:18:40
Speaker 2: Ja, dat komt zeker regelmatig voor, het voorbeeld van Judith is natuurlijk echt situationeel bepaald, dus je gaat naar een andere functie en je gaat je daarop voorbereiden en daar vraag je een coach om je bij te helpen. Maar het gaat ook vaak over meer overtuigingen of gedragspatronen of dingen die je die je vroeger hebt aangeleerd maar wat je niet zo bewust van bent. Dus je loopt tegen jezelf aan, je komt jezelf tegen, maar je weet eigenlijk niet precies wat er nou aan de hand is. En dan kom je er dus achter ja, had ik het tien jaar eerder gedaan, had ik veel effectiever kunnen zijn, tien jaar eerder, dus dan dan krijg je zo'n opmerking. Zeker, ja, dat komt heel vaak voor.

00:19:17
Speaker 1: Want , Marjoeska, jij zal dat ook wel ervaren, denk ik, maar maakt het nou dat mensen dan toch wachten?

00:19:24
Speaker 4: Ja, misschien een soort van schaamtegevoel: ik moet er zelf uit kunnen komen. Of ze zijn in gesprek met een leidinggevende, of ze doen nog een cursus. Maar dan gaat het niet om de vaardigheden, maar dan gaat het meer over: hoe gedraag ik mij zelf ten opzichte van een ander. Het zit hem vaak in verbinding, ook met met met collega's, maar ik denk een stuk onzekerheid, maar ook schaamte. Net zo goed als een psychiater of een psycholoog inschakelen, daar zit soms ook nog een taboe op, terwijl een een collega-coach gelijkwaardig is. Misschien zit 'm daar ook wel in dat je je ondergeschikt moet maken of dat je je klein voelt.

00:20:08
Speaker 3: Ik denk wel dat het helpt. Bij mij zei mijn manager ook, dat was echt gewoon in het P-gesprek dat ze zei...

00:20:13
Speaker 1: Wat is een gesprek, sorry...?

00:20:15
Speaker 3: Ja, een soort van voortgangsgesprek, een jaarlijks beoordelingsgesprek. Dat je echt zegt, dat we het daarover hadden, en dan bespreek je ook je ontwikkelingen, en toen zei hij van: nou, waarom doe je anders niet een coachingstraject dus niet specifiek waar je dat dan zou doen of hoe lang, weet ik het, maar wel, ik vind dat op zich wel... Dat kan je misschien wel over die drempel heen helpen. Soms ziet iemand anders het sneller dat je steeds tegen dezelfde dingen aanloopt en misschien helpt het dan van oké, het is niet erg, want als de manager dat ook aangeeft, ja...

00:20:50
Speaker 2: Ja, dat gaat denk ik ook heel erg over reflectie hè, en op jezelf reflecteren is best wel moeilijk en een coach helpt je gewoon een aantal vragen te stellen die je, waar je zelf misschien niet zo snel op zou komen of waarvan jezelf denkt als ze in je hoofd opkomen denkt: nah, volgende vraag?

00:21:06
Speaker 1: Wij stellen tot slot altijd de vraag: coaching: nut of noodzaak? Alex?

00:21:10
Speaker 2: Nut.

00:21:12
Speaker 1: Waarom?

00:21:13
Speaker 2: Nou ja, het helpt je gewoon verder in je leven. En als je het niet doet, dan gaat je leven wel gewoon door, alleen is het gewoon minder mooi.

00:21:24
Speaker 1: Judith?

00:21:25
Speaker 3: Ja, daarom zeg ik eigenlijk noodzaak, want om je leven mooi te maken moet je het eigenlijk gewoon doen. En ja, moet je jezelf af en toe even analyseren en die tijd voor jezelf nemen

00:21:38
Speaker 1: Helemaal goed, Marjoeska?

00:21:40
Speaker 4: Ja, voor mij blijft het een mooie combinatie, zowel nut als noodzaak, maar ook wel het plezier wat eruit voortkomt

00:21:48
Speaker 4: En daarmee zijn we aan het einde gekomen van dit gesprek. Ik bedank de gasten: Judith van Zuijlen, Alexander Hielkema en Marjoeska Ponsioen. U bedank voor het luisteren en voor meer informatie over een coachtraject en natuurlijk de andere podcastafleveringen surf je naar: www.RijksorganisatieODI/intercoach.